Pauline Strand

Båtkväll

Publicerad 2013-12-27 11:46:34 i Australien

På kvällen när vi kom hem från blå bergen så väntades en kväll ute på havet. Vi beställde pizza och hoppade sen på familjen Henrys båt. Åkte en sväng och parkerade oss sen in en fin vik där vi åt pizza och sedan badades det! Hade en supermysig kväll och när vi väl var påväg tillbaka började regnet och vi kunde även se någon bilxt i horrisonten.

Blue Mountains

Publicerad 2013-12-27 11:10:53 i Australien

På juldagsmorgonen så packade familjen Strand in sig i en liiiten bil och styrde iväg mot blå bergen. Var mulet när vi åkte från Sydney men vi hoppades på att det skulle klarna upp men icke. Var dimmigt och dåligt väder och man såg ingenting. Kollade iallafall in ett vattenfall och var inne i en turistshopp innan vi åkte bort till hotellet och checkade in. Låg och slappade i lite över en timma på hotellet och jag lyckades somna lite för andra gågen den dagen. Sen gav vi oss ut på jakt efter något ställe där vi kunde äta middag. Inte det lättaste, allt var nästan stängt eftersom det var juldagen men tillslut hittade vi ett litet ställe som var öppet. Pappa och Erik hade känguruprrämiär, jag har ätit det någon gång tidigare och är faktiskt riktigt gott. Hela familjen slocknade sen klockan halv nio på kvällen. Vi var ganska trötta efter att ha haft ett fullspäckat schema ända sen vi kom till Sydney.

När vi sen vaknade på morgonen var det fortfarande mulet och man såg inte allt för långt framför sig. Tur var så klarnade det upp vid nio-tiden och vi hade sen en underbart fin utsikt! Började dagen på ett ställe som hete Scenic World där man kunde åka världens brantaste tåg och två linbanor som går sjuuuukt långt upp i luften så man har en underbar utsikt. Vi tod tåget ner där det är en tjock regnskog, sen en linbana upp till toppen igen och sen sista linbanan som går mellan två av topparna. Såg att vattenfallet vi kollade in dagen innan bara var en väldigt liten del av ett väldigt stort vattenfall.
Efter det så gick vi och kollade utsikten över de three sisters och gick även en kort prommenad så man kom så man kunde gå ut till första systern.

Sen åt vi lunch och passade på att kolla pyttelite i affärer innan vi hoppade in i lilla bilen igen och åkte tillbaka till Sydney igen.

Julafton

Publicerad 2013-12-26 12:15:04 i Australien

På julafton så vaknarde jag och lillebror upp med att våra julstrumpor låg vi sidan av sängen. Mamsen hade tagit med dom från Sverige så vi skulle kunna få vårat paket på morgonen som vi alltid får i hemma! Tog det ganska lugnt hela förmiddagen, var inne i Avalon och handlade lite och sen fixade vi oss.

Vid lunchtid så åkte vi till en annan familj där pappan är svensk och mamman är brasilianska. Hur mysig familj som helst! Bodde i ett stooort hus med väldigt skandinavisk, vit inredning och en stor uteplats med grillar och pool. Superfint! Förutom vi, våra kompisa och, familjen som bor där så var det ytterligare två familjer, en där pappan var svensk och mamman engelsk och en där pappan var australiensare och mamman var brasilianska. Och så var det en massa barn med i åldrarna 2-19 där också. Åt en massa god julmat och massa efterrätt och sen kom tomten.

Vi fick inte våra paket då utan sen åkte vi tillbaka hem och så drack vi glögg, åt julgodis och pepparkakor och så öppnade vi våra julklappar. Hade bestämt för att knappt köpa några julklappar i år så fick en från mamma och pappa och en från erik. Sen hade mormor och farmor skickat med julklapar och jag fick en av familjen Henry. Lagom med julklappar och jag blev så himla nöjd med alla! Med när vi öppnade julklapparna var även fågeln. Han har blivit döpt till Mango Pineapple Watermelon Charles Henry Strand. Japp, vi hade lite svårt att enas om bara ett namn. Men kärt barn har många namn heter det ju!

Efter julklappsöppningen så åkte vi in till en gata I Avalon där alla har pyntat sina hus lite extra mycket. Var en massa folk som var där coh gick runt och kollade på alla husen, supermysigt! AVslutade kvällen sen med att gå till Kyrkan innan alla stensomnade! En annurlunda men mysig jul! Dock saknade jag lite att fira julen på det gamla vanliga sättet som vi har gjort under hela mitt liv.

Dan före dopparedan

Publicerad 2013-12-23 10:19:55 i Australien

Vaknade vid sju imorse och var ute på paddle boarden med Miki först en sväng och åkte sen jetski. Galet kul! Åkte som snabbast 107 km/h och då gick det snabbt kan jag säga! Hoppde på en massa vågor och hade så galet kul.
Bytte om supersnabbt sen och  åkte in till ett stort shoppingcenter. Stannade där i tre timmar men lyckades förvånande nog inte köpa något till mig.

När vi kom hem sen (och jag hade fått min tupplur i bilen) kom världens coolaste fågel upp på altanen. Var så galet tam och satt på allas axlar, huvuden och armar och åt bröd. Galet cool!
När alla sen hade fått sin fågeldos så hoppade vi alla in i bilarna och åkte ner till Palm beach för att surfa. Var ute ett tag men vågorna var väldigt yviga och jag drogs ner i en våg. Får panik under vatten om jag inte kan ta migg upp och få luft så att vara nerdragen under en våg med en surfbräda som man känner yr rynt där i vågen med en var inte det bästa så satt på strande resten av tiden. Älskar att surfa men föredrar att göra det när vågorna är liiite lugnare så att jag inte dras ner så.

Väl tillbaka hemma igen så träffade vi fågeln som fortfarande hängde på altanen. Efter att jag hade duschat satt den sen på min axel i en halvtimma och åt äpple. När vi sen skulle äta middag var fågeln sur när den inte fick vara med på bordet och äta han också utan att han var tvungen att sitta på altanräcket och äta på sitt bröd och äpple.

Sitter fortfarande ute på altanen och fågeln lämnade precis mitt huvud nu som den har suttit på det senaste. Har varit en varm dag på lite över 30 grader men nu börjar mörka moln rulla in så snart har vi nog regn här, Sjukt svårt att fatta att det är julafton imorgon! Har nog aldrig haft såhär lite julkänsla....

Tillbaka i Sydney

Publicerad 2013-12-22 10:02:44 i Australien

Har det superbra här i Sydney! Var så himla kul att få träffa familjen igen efter fem månader. Stod och väntade vid arrivals i nästan en timma innan dom kom och blev nästan gråtfärdig när jag fick syn på dom. Fattade nog inte förräns då hur länge sedan det var jag träffade dom sist.

Dom kom på kvällen och så sov vi på ett hotell bredvid flygplatsen första natten. Dagen efter sen så åkte vi ut till Manly med färgan och mötte upp våra kompisar där. Badade lite först för att svalka oss innan vi hoppade in i bilarna. (Ja Frida, jag passade på att äta b&j denna gången, säååå gott!) Väl hemma i deras hus så packade vi bilarna fulla igen och åkte till Palm beach för att surfa. Pappa satt bara och kollade på men jag, mamma och erik surfade. Jag lyckades stå upp på första vågen, wohoo!

Idag har vi tagit det lugnt för det mesta. Var ute en sväng med deras båt mitt på dagen och familjen fick se en wallaby för första gången. Hängde på två olika små stränder och jag och pappa började visa upp våra muskler, oerhört imopnernade kan jag säga! Typ... Och ja, min familj är lite speciell.
Har helt klart varit en bra dag och snart vankas det kvällsdopp och sen fika!

Fiji dag 6

Publicerad 2013-12-22 06:48:44 i Australien

Klev upp tidigt och packade ihop väskan och åt frukost innan jag gav mig ut och dök på morgonen. Helt underbart hur fint det är under vattnet. Tyckte att korallerna här var finare än vad det var i stora barriärrevet och det var mycket mer fisk här som man såg. Fick se en sköldpadda igen vilket var underbart! Älskar verkligen sköldpaddor! Om det inte vore för syre så hade jag aldrig velat gå upp igen.. Väl på land igen så hade de andra kommit upp. Stu och Marcel låg dock helt utslagna på var sin bänk med världens bakfylla. Plockade iordning på dykutrustningen, hämtade mina väskar och gjorde mig klar för att läman ön. De sjön farvälsången för oss och vi kramade om alla. Ville verkligen inte lämna för älskar det stället! Om ni någongång åker till Fiji så måste ni åka ut till Mana lagoon, världens bästa ställe!

Nä de nya kom så hoppade jag och Marin upp på scenen och var med och sjöng välkomslåten. Eller vi klappade mest med och sjöng den enda delen vi kunde "where te girls are sexy and the boys are nauthy"
Båtresan tillbaka till stora ön sen var intresant... På vissa ställen så var vågorna upp mor 2-3 m höga och det lät som hela båten skulle rasa ihop ibland när vi studdsade fram balnd vågorna. Men fram kom vi! Tog bara 25 minuter längre tid än vad det gjorde när jag åkte ut till ön.

Tillbaka på hotellet så byte jag om snabbt och hoppade sen in i en taxi och åkte in till Nadi town som är huvudstaden. Var mest en stor gata med affärer typ. Hade med mig en person från hotellet som visade mig runt i början. Kändes lite halvkonstigt och som han bara följde efter mig sen efter ett tag... Sa att han inte behöve gå med mig och då flög han iväg illa kvickt... Haha!

Lite irriterande i Nadi för folk är väligt på att man ska komma in just i deras affär, pröva saker och så. Blev ganska trött på det efter ett tag. Var inne i ett indiskt tempel som fanns där, gick runt på en hantvärksmarknade, var på frukt, kava och fiskmarknaden och så. Käpte en halv ananas för 1$=3,5 sek. Så galet gott!!!

Åkte tillbaka till hotellet sen men världen sötaste taxichaufför. Han kunde knappt någon engelska men han försökte verkligen prata med mig hela tiden även om han mest sa samma sak hela tiden. Spenderade sen kvällen med att sitta och sortera bland alla 900 bilder som jag har tagit under resan., tog sin lilla tid om man säger så.

Fiji dag 5

Publicerad 2013-12-22 06:23:26 i Australien

Vaknade på morgonen och det var inte strålande sol utan mulet. Ganska skönt med lite vila från solen även om det fortfarande var väldigt varmt ute. Jag Marin och Stu gick upp till toppen av ön och kollade på utsikten innan lunchen. Underbart fint! Efter lunchen kom solen fram lite och alla la sig i var sin solstol och njöt. Jag låg och läste men somnade till lite, förvånande.

Gick in till mitt rum i fem minuter för att lämna lite saker och borsta håret för första gången sen jag kom till ön, såg ut som ett troll för det hade blåst ganska mycket under dagen. (tog mig lite över fem minuter att få ut alla tovor..) När jag skulle gå tillbaka för att äta middag så hade det börjat regna ute. Helt galet vilket regn!! Sprang de 30 m jag hade till huvudbygnaden och jag såg ut som en dränkt katt när jag kom fram. Hade också lyckats trampa på något när jag sprnag upptäckte jag sen för har ett fint sår under foten som gör superont..

Regnet slutade inte så efter 45 minuter då det fortfarande vräkte ner så sprang vi alla ner i vattnet. Vi var nog upp mot 40 personer där ute på slutet, blandat backpackers med folk från byn. Vi lekte datten, hoppade från båtar, spelade rugby vid stranden/vattenbrynet och hade så galet jäkla kul! Satt på ena båten och lyfte upp småbarnen som ville hoppa hela tiden. Var en kille som är fem år som gjorde det grymaste bakvolterna! Så söt så jag funderade på att stoppa honom i väskan och t amed honom hem. Slutade med att jag bara satt där på båten med ett stort leende och kände mig så galet lycklig. Vi var kvar i vattnet i lite över en timma tills solen hade gått ner helt och det blev mörkt.

På kvällen sen så stod fun and games på schemat. Var i två lag och lekte en massa lekar. Slutade med att alla fuskade på slutet men galet kul hade vi! Jag kom inte i säng förrän vid ett men de andra satt kvar till tre och drack.

Fiji dag 4

Publicerad 2013-12-22 05:16:03 i Australien

Var väl inte drekt utvilad sen när jag gick upp och åt frukost... Snorklade lite efter frukosten och la mig sen i skuggan. Låg och pratade lite med Alex innan han sen hoppade på båten och åkte tillbaka till stora ön. Låg sen mesta delen av dagen i skuggan och läste. Tog en liten tupplur också ilket var skönt. När jag vaknade till i skuggan sen så hade jag sällskap av två vovvar som också tog en tupplur i skuggan precis bredvid mig.

Efter middagen den kvällen så bjöds det på dans och eldshow. Hela byn var med också och helt galet vad många barn! Flrst dansade Patrik och två utav flickorna från byn några traditionella danser men sen på slutet var alla småbarnen uppe på scenen och dansade, helt underbart söta!

Sen hade de en eldshow som var helt otrolig! Vi fick också lära oss den otroligt vackra bula-dansen. Finns inget vackrare! Satt kvar ute under taket sen ett tag till efteråt och snackade innan vi alla gick och la oss. Underbar kväll!

Fiji dag 3

Publicerad 2013-12-22 01:25:52 i Australien

Upp på morgonen och åt frukost och packade sen ihop allt. Sen blev jag upphämtad och vi åkte till en strand där båten ut till Mana skulle gå från. Satt där i lite över en timma och väntade innan båten gick, fiji time. Älskar när man får gp ut en bit i vattnet och sen hoppa på båten som man får göra här. Hade en superfin båtresa på nästan en timma sen ut till ön. Så massa underbart fina småöar på vägen som var perfekt runda med vit sandstrand runt hela. Väl framme på Mana sen så sjöng de en välkomssång för oss och visade oss sen till våra rum. Mitt rum låg i ett hus lite bakom stora huvudbyggnaden. Bodde mitt inne i den lilla byn som finns på ön vilket var supermysigt.

Gick lite på stranden sen, badade och läste lite innan det var dags för lunch. Hoppade i vattnet sen igen som är ca 30 grader varmt så det känns som man kliver i ett badkar när man badar. Började prata med en amerikans kille som heter Alex en del. När han och hans kompiser sen gick iväg för happy hour så stannade jag kvar och läste lite innan jag gick bort dit jag med. Jag som i vanliga fall inte är superkär i öl tyckte det var underbart att sitta där i värmen men en iskall öl. Även om den bara höll sig kall några minuter... Tog med ölen tillbaka till hostelet sen och hoppade på en båt med Patrik, en av killarna som jobbar där, och åkte runt udden av ön och plockade massa driftved att ha till en brasa på kvällen. Underbart att sitta på kanten av en båt i solnedgången med ölen i handen och åka. Slutade dock med att motorn inte riktigt ville fungera när vi skulle åka tillbaka så vi blev boserade hem. Men galet kul hade vi!

Blev en stor brasa sen på kvällen! Jag och Alex satt kvar på strande hela kvällen sen och slutade med att vi somnade där. Vaknade sen av att Alex flög upp från stranden, han hade vaknat till av en krabba i ansiktet. Hade en hund som var med oss på stranden hela natten. Låg och sov precis bredvid oss och så fort det kom någon annan hund i närheten hade han stenkoll. Vi vaknade perfekt för solen var precis påväg att gå upp då och det var så himla fint! Gick och la oss inne på rummen sen och sov någon timma till innan vi gick upp på riktig för dagen.

Fiji dag 2

Publicerad 2013-12-20 12:25:41 i Australien

Vaknade vid halv sju och gick och åt frukost. Underbar frukost! Toast och massa färsk frukt. Ananasen i detta landet är den godaste jag någonsin ätit! Helt underbar! Kommer inte kunna äta ananas i sverige igen... Gick och väntade på att bli upplockad för att åka på turen sen vid sju men inte kom det någon... Då upptäckte jag att de hade sagt fel tid till mig kvällen innan och att jag inte skulle bli upplockad förrän vid nio... Gick tillbaka och la mig och sov lite till då.

Vid nio sen så kom det en man och plockade upp mig i en bil. Hade förväntat mig en minibuss men massa andra men inte. Var bara jag på turen den dagen. Åkte bil i kanske en halvtimma och jag fick se hur underbart vackert Fiji är. Den dagen var det också strålande solsken, inte ett moln och 36 grader varmt. Plockade upp kille som skulle vara min guid och sen blev vi avsläppta lite längre bort för att gå iväg till ett vattenfall. Var en lerig liten stig som vi följde och såg vild ingefära, kaffebönor. peppar och vild ananas växa längst vägen. Väl vid vattenfallet var det superfint! Guiden sa att det var lite kallt i vattnet men det var helt underbart, kanske 26-27 grader! Simmade runt, duschade i vattenfallet, åt någon konstig frukt och hade det underbart. Ingen av oss hade en klocka utan jag fick bestämma hur länge vi skulle vara kvar vid vattenfallet innan vi skulle gå tillbaka, Fiji time.

Väl tillbaka i byn sen så spratade jag lite med några utav de som bor där, fick sedan på mig en typ sarong runt midjan för att gå in i deras samlingslokal/kyrka/allt-i-allo ställe för att vara med och dricka Kava. Smakar hemskt och tungan blir aldeles pirrig och konstig.
Sen var det dags för lunch. Åt traditionell fijimat med bla deras sort av potatis. Smakar väldigt torrt och inte riktigt lika gott som potatis men helt okej ändå.

Efter det var det dags att jag skulle få lära mig hur de väver deras mattor. Himla process som tar en massa tid! Första ska man plocka bladen, koka som och sen torka dom i solen innan man kan börja väva. Att göra en matta tar sen ca 1 månad om man är flera kvinnor som gör den. De blir superfina sen när de är klara! Jag gjorde det kanske bara i 15 minuter och sen hoppade jag och guiden upp på varsin häst och gav oss ut och red. Gaaalet varmt mitt på dagen utan någon skugga alls... Inte som sverige direkt för här hade man rep som träns och tyglar och under sadeln låg några gamla trasiga filtar. Men hästarna verkade mycket glada och nöjda ändå. På slutet hade min häst en väldans massa ernergi och försökte trava hela tiden. Slutade med att jag sitter på en häst som rusar fram av lycka och vägrar att stanna men en hand på tyglarn aoch en hand om kameran och bara känner att sadeln inte sitter sådär superfast och tänker att nu kommer jag snart flyga av. Klarade mig som tur var!

Fiskade lite efteråt utan någon lycka och sen åkte jag från byn iväg till en mudpool. Där blev jag först insmord i lera, när det torkade såg jag ut som en elefant, fick hoppa ner i mud poolen och skölja av allt och sen ner i en suuupervarm pool för att göra mig helt ren från all lera. Efter det så fick jag en underbar helkroppsmasage.
Sen var turen slut och jag åkte tillbaka till hotellet. Men oj vilken underbar dag jag hade!! Avslutade kvällen med pizza innan jag försökte somna. Men denna kvällen var det också omöjligt för det var så ohyggligt jäkla varmt...

Fiji dag 1

Publicerad 2013-12-20 11:48:14 i Australien

Klev upp onormalt tidigt på morgonen och fixade med det sista innan Liane skjutsade mig till flyget. Kom fram till att jag var på flygplatsen alldeles för tidigt och han kolla nya avsnittet av greys och gå runt på flygplatsen en del innan det var dags för att gå på planet. Sov hela vägen till Melbourne och där hade jag en timmas väntetid men den spenderades med att gå genom alla säkerhetskontroller för att komma kunna flyga ut från landet. Börjar bli van vid alla säkerhetskontroller nu...

Sov halva vägen till fiji också. Dock var den flygturen ganska turbulent vissa stunder, vilket jag bara tycker är kul. De gångerna jag var vaken så var det så otroligt fint utanför och man så massa små fina öar. Dock blev det mer och mer molnigt ju närmre Fiji vi kom och när vi sen gick genom det tjocka molntäcket och såg Fiji så var det helt underbart! Så grönt och berg/kullar överallt. Breath takning!

Första kvällen gjorde jag inte mycket. Hängde på hotellet lite, satt och läste och sen pratade jag en del med ett Australienskt par från Sydney som hade varit ute på Mana i en månad och jobbat som dykguider. Dom berättade en massa om ön och vad jag skulle tänka på och så. Träffade också en äldre amerikan som sen satte sig och åt middag med mig. Lite halvmysiko sådär..
Gick och la mig vid tio för var supertrött men självklrt kunde jag inte somna... Min kropp var inställd på Adelaide tid så för mig var klockan halv åtta...

Fiji

Publicerad 2013-12-20 11:41:16 i Australien

Ett av de bästa ställena jag har varit på! Alla människor här är så himla vänliga och hjälpsamma och naturen är helt underbart vacker. Alla går på "fiji time". Ingen stress, saker och ting tar den tid det tar, är man 1 timma sen så gör det inget. Har nästan inte kollat på klockan någongting uner mina dagar där, sjukt avslappnande och skönt!

Folket här dricker inte så mycket alkohol utan de dricker mest kava. Är en rot som de blandar ut med vatten typ och sen sitter man flera stycken tillsammans och dricker det. Smakar inte speciellt gott enligt mig.. När man dricker kava så bli man mer lugn och tyst, tvärt om mot alkohol. Tungan blir helt stum och pirrig och dricker man tillräckligt många skopor kava så blir även kroppen det.

Min vecka på fiji har verkligen varit galet avslappnande och underbar! Har totalt under denna veckan borstat håret tre gången och först idag när jag åkte från ön så sminkade jag mig. Har gått runt i bikini, shorts och linne mest hela tiden och det har varit så underbart! Har träffat så härliga människor från olika delarna av världen och vi har haft så kul!

Dagen då jag landade så regnade det, sen hade vi tre otroligt fina dagar med hur varmt som helst och sol. Sista 2,5 dagarna hade vi mulet igen med lite regn men ska erkligen inte klaga! Visste att regnperioden är påväg nu så var beredd på mulet och regn hela tiden medans jag var här.
Om ni någongång får chansen att åka till Fiji så gör det! Och åk ut till Mana island och bo på mana lagoon, sånt underbart ställe!

Snart kommer några bildbomber och låånga texter om allt underbart jag har varit med om!

Paradiset

Publicerad 2013-12-15 07:55:07 i Australien

Är verkligen helt underbart här! Idag har det varåt strålande sol och 36 grader varmt och jag har varit på en tur hela dagen.
När jag kommer tillbaka till Australien så ska jag berätta mer om allt underbart jag får vara med om och lägga upp en massa bilder. Har inget internet här egentligen utan har köpt det nu bara för en timma. Sen kommer jag vara utan internet fram till på fredag då jag kommer tillbaka till Australien.

På flygplatsen

Publicerad 2013-12-13 19:14:42 i Australien

God morgon god morgon!
Kände mig sådär härligt utvilad när klockan ringde vid tre imorse (natt?). Eller inte... Stod att jag var tvungen att vara på flygplatsen tre timmar innan mitt flyg gick så var här tidigt. Fast nu sitter jag istället här och har gått genom säkerhetskontrollen, inga affärer är öppna och jag har 1,5 timma kvar tills jag får boarda. Better safe then sorry right?
Blev avvinkad så fint med Liane som till och med hade danska flaggan med sig. Allt som är skandinaviskt nu för tiden är bra!
Ska nog starta upp datorn och kolla nya greys som jag inte har hunnit se, blir nog bra tidsfördriv.
Men snart är jag på Fiji! Om jag är taggad? Jajamen!

Sista dagen i Adelaide

Publicerad 2013-12-13 13:33:17 i Australien

Vilken dag... Har packat ihop hela mitt rum och packat iordning en väska som jag nu ska leva i i fem veckor. Har även packat iordningen en liten väska+en stor kasse med saker som familjen ska få ta med sig tillbaka till Sverige i januari. Trodde verkligen inte att jag hade lyckats samla på mig så mycket saker..... Och trodde jag skulle ha mycket mer resnerver än vad jag faktiskt har, är mest orolig över att ha missat något... Som vanligt!

Var iväg ikväll och åt middag med Liane på en italiensk restaurang här. Gud så gott! Beställde in fyra smårätter som vi delade på. Tog saker som lät lite halvkonstigt men fick till det riktigt bra ändå. Bäst var som en rulle av kött med tonfisksås över, låter sjukt skumt men var riktigt gott. Och det vinet jag drack, herrejösses! Aldrig druckigt något så gott vin förut, smakade som saft..!

Men nu ska jag lägga mig och sova de 3,5 timmarna jag får innan väckarklockan ringer imorgon. Liane är världens snällaste och kör mig till flygplatsen vid halv fyra imorgon. Känner att jag kommer sova gott på planet sen!

God natt!

Publicerad 2013-12-12 13:08:43 i Australien

Lyckadse lycktra till efter vinet och har klarat av att slå in alla julklapparna nu ikväll. Påbörjade även projektet packning. Eller jag tog ut häflten från garderoben och la det i "högar" på golvet. Får ta tag i det där imorgon igen..

Nu ska jag unna mig själv nya vs innan jag somnar och tar tag i allt annat imorgon igen! God natt Australien, trevlig dag Sverige!

Sushimiddag

Publicerad 2013-12-12 10:27:03 i Australien

Gick till en sushiresturang och firade barnens strålande betyg som de fick idag. Min v-mamma frågade om jag ville ha lite sparkeling vin (kommer inte på ordet på svenska....). Dock var det en flaska hon menade och den oerhört lättpåverkade pauline är numera lite rund under fötterna.... Ligger i sängen och känner mig typ redo för att somna men försöker få huvudet på rätt plats igen så jag kan ta tag i sakerna som jag behöver få gjorda innan jag går och lägger mig. Sen har jag ju nya victoria fashion show att kolla på som kom ut igår men som jag inte har hittat tid till...

Spotify genom året

Publicerad 2013-12-12 08:13:52 i Australien

Så kul det här med årsresuméer! Denna är från spotify om hur jag har lyssnat på musik genom året. Lite chockad över att jag totalt har lyssnar på lite över 42 dagar med musik, sjukt! Inte lika förvånad över vilken min mest lyssnade sång, playlist och artist var... Men något mer som förvånade att you och mina områden finns med på listan.

Slappt jobb

Publicerad 2013-12-12 02:29:26 i Australien

Är barnvakt åt glada bebisen idag igen. Har varit här i två timmar men hon har sovit hela tiden så har bara suttit och kollat på tv, vissa gånger är jobbet lite slappare än andra helt enkelt.
Börjar dock bli lite långtråkigt så hoppas hon vaknat snart så jag kan gå och hämta upp henne från sängen och se hennes underbara leende och höra henne skratta. Finns knappt något bättre än bebisskratt!

Men får hänga här i soffan fram tills dess!

Lång dag

Publicerad 2013-12-11 13:13:47 i Australien

Landade i sängen nu för första gången på dagen och jag är helt slut! Började dagen med lite fint barnarbete i form av att barnen fick plocka undan på allt som låg överallt i huset och ta bort alla sängkläderna fårn deras sängar. Sen har jag storstädat hela huset, duschat, skrivit ut alla papper jag behöver inför resorna, handlat klart alla julklappar utom en, handlat mat, fixat med ett nytt simkort till mig, gjort köttbullar på 3 kg köttfärs, gått 6 km, växlat pengar inför att jag åker till Fiji på lördag och gjort ett pepparkakshus. Om jag har kännt mig effektiv idag? Svar ja som min käre far skulle säga.

Men det där pepparkakshuset... Alltså herregud! Jag och Liane borde inte ge oss på sånna projekt på kvällarna när vi båda är trötta... Men mycket skratt blev det iallafall! Pepparkakshuset blev dock inte så rakt och fint... Och precis när vi var färdiga och räckte oss efter mobilerna för att ta kort så rasade allt ihop... Så slutade med att vi båda låg i fem minuter på golvet och skrattade. Aja, kul hade vi iallafall även om det inte blev något pepparkakshus.

Men nu ska jag sooova! Förhoppningsvis kan jag somna denna kvällen, har vart lite svårt med det de senaste kvällarna så känner att jag skulle behöva några timmars sömn nu!

Smarta, virriga jag

Publicerad 2013-12-10 11:21:52 i Australien

Jag är nog världens virrigaste och jobbigaste person ibland... Har haft jätteproblem med att boka det hostel som jag vill bo på några dagar på Fiji ute på en ö. Skickat in bokningsförfrågan på deras hemsida två gånger, mailat, ringt på skype, försökt skriva på fb och hållt på. Igår blev jag så less på att gå runt och oroa mig för att inte få tag i boende där så jag mailade till det första stället jag ska bo på inne på stora ön och frågade om de kunde hjälpa mig. Snälla som dom var så gjorde dom det och bokade in mig på hostelet på ön och fixade med båten över. Nu några timmar senare får jag svar direkt från det hostelet på ön att de har fått mig förfrågan och bokat in mig. Här har jag försökt få tag i dom i över två veckor och självklart svara dom när jag till slut har lyckats boka genom någon annan.

Problemt nu är istället att jag sa att jag kan vara dubbelbokad, både vid dem direkt och via hostel på stora ön. Har fått vouchers från båda ställena att jag har boende där, alltså dubbelt upp med vouchers, men när jag frågade om detta sa han på hostelet att de bara hade en bokning i mitt namn och det var den som de själva har fixat med. Suck.... Jag är nog världens sämsta turist... Jobbigaste iallafal...

Här befinner jag mig om en vecka! Har jag otur så är det dock dåligt väder med regn....

Barnvakt

Publicerad 2013-12-10 04:02:39 i Australien

Idag spenderar jag några timmar hemma hos glada bebisen och är barnvakt. Så kul när man möts av en skrattande bebis som vill bara sträcker ut armarna efter en.
Lekte ute en massor innan tjejen blev lite övertrött så då blev det en kamp att få henne att vilja lägga sig i sängen även om hon var supertrött. Nu sover hon dock och jag sitter i soffan och kollar på tv. Skulle också vilja sova lite egentligen. Är så mycket som händer denna veckan och som ska fixas med så även om jag är supertrött på kvällarna så ligger jag vaken och allt bara snurrar i huvudet. Har listor på allt för vill verkligen inte missa att göra något.

Men nu ska jag fortsätta med mitt tv kollande. Något indiskt matlagningsprogramm som går nu. Gör mig bara galet hungrig... En pizza hade varit gott nu...

Resfeber

Publicerad 2013-12-09 01:13:39 i Australien

Ojojoj vad mycket det är som ska ske denna veckan! Jag ska vara barnvakt, fixas med alla de sista julklapparna, städas och handlas som vanligt men sen också packa ihop hela mitt rum och bestämma vad föräldrarna ska ta med hem när de åker i januari och vad jag ska ha kvar sista månden. Jag ska även packa en väska som jag ska leva i under under lite mer än en månad medans jag reser till Fiji, Sydney, bilar med familjen, Melbourne och sist Tasmaien innan jag åker tillbaka till Adelaide och jobbar sista en och en halv veckan.
Så himla mycket kul att se fram mot nu kan jag säga! Bokade precis in en endagars tur på Fiji som jag hoppas blir bra. Har problem att få tag på ett av hostelen som jag vill bo på men förhoppingsvis fixar det sig nu strax.

Men nu ska jag hoppa i lite ordentligare kläder än mysbyxor och åka iväg till Liane och fixa med pepparkakshuset som vi köpte igår. Är supertrött och hade egentligen velat ligga i sängen hela dagen och sova, men har inte tid med det...

Julshopping

Publicerad 2013-12-08 12:30:43 i Australien

Var en sväng på IKEA idag för de hade svenskt luciatåg där. Så himla mysigt med luciatåget och alla svenska sångerna! Och kul att lyssna på alla som pratade svenska runt omking oss. Fick med oss lite godis och annat gott därifrån också innan vi åkte in till stan. Tog tag i det där med julklappsshopping och införskaffade mig lite saker inför resorna. Har äntligen köpt en hatt! Bättre sent än aldrig right..? Vet inte om jag tycker om den supermycket men kände att jag inte kunde dra ut på det längre nu. Jag och Liane hoppade även in i ett photobooth och tog några fina kort. Herregud vad vi skrattade!
Åkte hem till henne sen och åt pizza och jag somnade till grease. Är seriöst världens sämsta filmsällskap...

Beach day

Publicerad 2013-12-08 12:01:00 i Australien

Igår spenderades dagen på straden, underbart! Kom på att jag måste ju fixa det där med brännan lite nu innan familjen kommer. Kan ju inte ha bott i Australien och att lillebror sen ändå är bruare än mig... Är ju inte ens två veckor kvar tills dom är här och jag längtar! Är nu snart fem månader sen jag såg dem sist.

Iallafall, stranden var lika underbar som vanligt. Stekte på ganska bra och lyckades allt få lite färg och på gränsen att gå från brun till röd i ansiktet trots spf30. Japp, solen är väldigt stark i detta landet!

MIn mobil gillade dock inte stranden lika mycket...

Julbak

Publicerad 2013-12-06 10:07:46 i Australien

Idag hade vi julbak här hemma. Tre timmar har jag stått och kavlat pepparkaksdeg åt barn, hållt koll på plåtar i ugnen så de inte brändes, bakat lussekatter och sen städat upp allt efteråt. Ja, att baka med tre barn är helt klart inte lika enkelt som att baka själv och det blir en smula mer stökigt efteråt. Men kul hade vi och julmusik spelades från datorn i hopp om iallafall lite julkänsla i den 25 gradiga värmen som vi hade ute idag.

Goodie bag

Publicerad 2013-12-05 04:50:27 i Australien

Glömt att berätta att man fick goodie bag med sig hem från b&j bion i söndags. Helt okej, klagar inte!

God morgon

Publicerad 2013-12-05 00:04:42 i Australien

Började morgonen med att steka 25 pannkakor och äta en chokladmuffins med grädde. Lite snabb huvudräkning och jag har stekt ca 400 pannkakor sedan jag kom hit, jap pannkakor börjar jag också bli less på om man säger så.

När jag gick med barnen till skolan idag var det strålande sol men lite blåsigt. 10 minuter efter jag kom hem så spöregnade det. Vädret som det är här gör så att det känns som jag fortfaande är i Sverige på sommaren. Vissa dagar kan det vara fint väder och varmt men det är också väldigt många dagar med regn, blåst och tråk-väder. Inte riktigt vad jag förväntade mig med Australien.

Nepp, nu ska huset städas, wohoo. Sen ska det sökas jobb, dubbel wohoo.

Publicerad 2013-12-04 12:53:37 i Australien

Spenderat hela veckan i sängen. Känner mig patetisk men har verkligen noll motivation till något, känner mig så likgiltig till allt nu för tiden. Därav tystheten här. Jag som älskar att skriva av mig är less på det också för tillfället.
Så trött hela tiden. Förutom på kvällarna när jag lägger huvudet på kudden, då är det som en lampa tänds och jag ligger vaken i timmar med tankarna snurrandes.

Ska sluta klaga, om 10 dagar är jag på Fiji och om 16 dagar får jag krama om min familj igen. Det kommer bli fint!

Halvt sömnlös natt

Publicerad 2013-12-02 22:52:27 i Australien

God morgon.
Här har det varit en tuff natt för min del. Var helt utmattad igåt trots två minitupplurer under dagen. Bäddade ner mig i sängen redan vid halv nio men kunde inte somna för jag hade så otroligt ont i magen. Några timmar senare vände hela magsäcken sig in och ut och jag hängde över toaletten lite, oerhört mysigt. Magontet hängde kvar lite sen efter men lyckades somna tillslut vid ett tiden eller något sånt.
Lite magont kvar idag men har lyckats få i mig lite frukost iallafall. Bäddade precis ner mig i sängen igen för att sova ikapp några utav de timmarna jag missade inatt.

En mycket piggare Pauline från i söndags

How long will I love you

Publicerad 2013-12-01 23:55:16 i Australien

Gårdagen var helt underbar! Kan inte ens beskriva med ord men hela eftermiddagen gjorde mig så galet lyckig. Stämningen på gräsmatten där alla satt och åt glass, spelade minigolf, lekte lekar, lyssnade på musik och sånt innan bion började var helt fantastisk! Vädret gjorde ju inte det hela sämre heller, 28 grader och strålande sol. Var ganska orolig över det när jag vaknade på morgonen och hörde regnet smattra mot fönstret men himlen klarnade upp precis när grindarna öppnade.

Såg solnedgången samtisigt som ett utav banden spelade och jag njöt verkligen av livet. Filmen sen som vi såg var About Time och trodde verkligen inte att den skulle vara så bra som den var! Var inte den typiska filmen med en början, något stort och viktigt som händer i mitten och sen slutet utan den var mer jämn under hela filmen eller hur jag ska förklara den. Sjukt bra!

Har verkligen en utav de bästa kvällarna i mitt liv igår och kännde mig så galet lycklig hela kvällen!  Går inte förklara kvällen på ett värdigt sätt, men den var helt underbar!
Peace, Love and Ice Cream!

En regnig dag på stranden och julmusik

Publicerad 2013-12-01 03:31:05 i Australien

Bättre sent än aldrig...
I torsdags följde jag med det två stora barnen till Glenelg beach med skolan för de hade beachvolleyboll tävling. Var galet mycket barn där och oturligt nog var vädret inte riktigt på vår sida med ca 20 grader, blåsigt och duggregn mer eller mindre hela dagen. Men vi hade kul ändå! Tjejens lag gick vidare till kvartsfinal men åkte sedan ut. Lite tårar då men det löste sig sen med glass. Glass är ju lösningen till allt så!

På kvällen sen hade lillkillens klass en julkonsert i skolan. Det sjöngs låtar på spanska, italienska och engelska så det var minsann multikulturellt! Efteråt var det fika utanför och alla föräldrarna hade tagit med något var. Allts herregud! Det fanns pajeer cupcakes, sushi, tårta, frukt och allt möjligt! Himlen!

Om

Min profilbild

Pauline Strand

Hejsan! Mitt namn är Pauline och jag är 23 år. Jag bor i Örebro tillsammans med min hund Rut och min sambo Patrik, som dock bara är hemma ibland eftersom han annars jobbar inom försvaret. Själv spenderar jag tiden med att försöka plugga till jurist. Här får ni läsa om livet i allmänhet, alla tankar som har en tendens att snurra runt i mitt huvud och allt är skrivet med en massa felstavningar.